Přeskočit navigaci
Safe Internet Day

Když děti strach ze školy pronásleduje i o prázdninách...

Naposledy upraveno: 6. 8. 2018

Ahoj Modrá linko.
Trápí mě, že mi nejde matematika. Ty čísla se mi pletou a nejde to zapamatovat. Úplně mi to zkazilo vysvědčení. Už teď o prázdninách mám strach, že bude zase problém. Že se mi v té hlavě všechno zamotá... Co mám dělat?


Takové a podobné dotazy Modrá linka dostává i v červenci a srpnu, kdy by se zdálo, že je škola daleko a matematika (ani jiný předmět) nikoho nemůže strašit. Přesto k tomu opakovaně dochází. Rádi bychom všem, kteří to mají podobně, přinesli pár podnětů, co s tím.

Takové a podobné dotazy Modrá linka dostává i v červenci a srpnu, kdy by se zdálo, že je škola daleko a matematika (ani jiný předmět) nikoho nemůže strašit. Přesto k tomu opakovaně dochází. Rádi bychom všem, kteří to mají podobně, přinesli pár podnětů, co s tím.

Jak si nenechat zkazit prázdniny obavami o to, co bude ve škole


1. Prázdniny jsou čas pro odpočinek. Zaslouží si ho každý žák i student, bez ohledu na školní výsledky. Snažte se nemyslet na školu, „vypnout“ a jen tak plout prázdninovými dny. To je teď důležité – právě proto, aby se nový školní rok dařil. Odpočatá hlava i tělo jsou základním předpokladem pro školní úspěch.
Koneckonců, i o prázdninách se přirozenou cestou učíme – jazyky, zeměpis, dějepis, biologii… a nemusíte o tom ani vědět 
2. Byla by škoda si prázdniny kazit černými myšlenkami, Pokud nás napadnou myšlenky na školu doprovázené strachem a obavami, zkuste je odložit. Jak? Představte si, že je schováte do krabičky a dáte třeba do šuplíku se školními potřebami. Své obavy taky můžete napsat na papír a ten pak uložit z dohledu. Když myšlenky přijdou, můžete v duchu poslat tam, kde mají své místo. Čas se jimi zabývat přijde.
3. Když na člověka přijde pocit strachu (a nemusí být jenom ze školy), pomáhá něčím si zaměstnat mozek. Můžete si zkusit vzpomenout na jména hráčů oblíbeného sportovního týmu, zopakovat si data narozenin svých blízkých, vybavit si co nejvíc jarních květin atd. – když dáte hlavě „práci“, má daleko méně prostoru zabývat se obavami.
4. Může pomocí se někomu svěřit. Rodičům, kamarádům, spolužákům. Nejenom že platí „sdělená bolest, poloviční bolest“, ale hlavně si můžete udělat plán, jak obtížný předmět nebo předměty zvládnout. Možností je celá řada – učení s někým, kdo látce rozumí; doučování ve škole nebo mimo ni; speciální online cvičení či výuka; spolupráce s učiteli. Když budete mít plán, můžete myšlenky zastavit právě tím, že jste připraveni.
5. Tak jako prázdniny je potřeba užívat si naplno, bez učení, i škole je potřeba plně se věnovat. Začít se učit hned od prvních dní, pravidelně, neodkládat nepříjemné úkoly. Na začátku školního roku se dá také „nachytat“ dost dobrých známek při opakování loňského učiva. Ale to všechno až v ten pravý, poprázdninový čas.
6. Pokud někomu nejde třeba matematika, může se snažit být dobrý v něčem jiném – v jiném předmětu, třeba v jazycích, nebo výtvarce… Každý má nějakou „hřivnu“, kterou stojí za to objevit a rozvíjet ji. Může se stát, že někdo není úspěšný ve škole, ale rád sportuje (zpívá, lepí modely, tvoří…) a jde mu to. Ne všichni musí být úspěšní jedničkáři. I to Vás může uklidnit.
7. Ve školním roce je možné využít i školního psychologa, který může pomoci řešit i obtíže s výukou a známkami. I to nám může o prázdninách pomoci – vědět, že až přijde nový školní rok, nemusíme na to být sami.

zpět na hlavní stránku

Kontakty na linku důvěry

Telefon

549 241 010

Mobil

608 902 410

Skype

modralinka

E-mail

help@modralinka.cz

 

V provozu denně
od 9.00 do 21.00 hod.


ikona - FaceBook

Modrá linka je členem International Federation of Telephone Emergency Services


 

Kdo nás podporuje...


English flag  English