Přeskočit navigaci
Safe Internet Day

Příběhy



Jak to vypadá na chatu

Na jaře roku 2012 otevřela Linka důvěry Modrá linka možnost komunikovat s klienty prostřednictvím chatu.

Chat je vlastně psaným dialogem – stojí na pomezí mezi telefonickým a psaným kontaktem. Jak asi taková konverzace probíhá, se můžete podívat zde. Jedná se o záznam z autentického modelového chatu uskutečněného živě v rámci projektu Centra sociálních služeb Praha „Poskytování krizové pomoci – výměna zkušeností a know-how“ dne 2. 10. 2012.

[11:11:38] Poradna: Dobry den, vítejte na chatu, můžete začít psát.

[11:12:16] Klient/ka: Můžu vědět, s kým mluvím?

[11:12:23] Klient/ka: můžu

[11:12:43] Poradna: Mluvíte s pracovnicí naší linky. Co Vás přivádí?

[11:13:12] Klient/ka: je mi nic moc...

[11:13:41] Poradna: Stalo se něco?

[11:13:44] Klient/ka: vlastně docela blbý..

[11:14:10] Poradna: Jasně, řeknete mi o tom víc?

[11:14:49] Klient/ka: ttak znáte to... v práci blbý, doma blbý, všechno stojí za nic

[11:15:23] Poradna: takže je toho teď asi najednou moc, co přesně se stalo?

[11:16:10] Klient/ka: to je furt všechno dokola.. lidi stojí za ho..., na nikoho se nemůžete spolehnout..

[11:16:35] Klient/ka: všude po vás někdo něco chce..

[11:17:02] Klient/ka: nic mě už nebaví... mám toho dost..

[11:17:11] Poradna: Mrzí mě, že to takhle máte. Každý má právo na to mít okolo sebe někoho komu může věřit.

[11:17:31] Poradna: Říkáte, že toho máte dost, co to znamená? Přemýšlíte, že si ublížíte?

[11:18:09] Klient/ka: no to je asi to jediný, co pomáhá...

[11:18:37] Poradna: A jak si ubližujete, aby Vám to pomohlo?

[11:18:57] Klient/ka: řezání je nejlepší..

[11:19:21] Poradna: a teď už jste to udělal?

[11:19:35] Klient/ka: udělala

[11:20:17] Poradna: Nevím, jak se řežete, ale mam teď o Vás strach, abyste nebyla v nebezpečí. Krvácíte? Nejste v ohroženi života?

[11:21:04] Klient/ka: ne, to zas přejde...

[11:21:37] Poradna: S čím jste dneska přišla do místnosti? Co čekáte od našeho rozhovoru?

[11:21:50] Klient/ka: a jak to přejde, tak se zas vrátí ty blbý pocity..

[11:22:03] Klient/ka: No že mi pomůžete, aby mi bylo líp..

[11:22:06] Poradna: Jak dlouho už to takto trvá?

[11:22:22] Poradna: Pomáhá Vám, že teď spolu mluvíme?

[11:22:28] Klient/ka: dlouho..

[11:22:53] Klient/ka: Jo, je to lepší..

[11:23:24] Poradna: Ví někdo další, že si takhle pomáháte, aby Vám bylo lépe?

[11:23:35] Klient/ka: ne

[11:23:47] Poradna: a mohla byste o tom s někým mluvit?

[11:24:03] Klient/ka: nikdo mě nenapadá..

[11:24:25] Poradna: Děkuju, že jste to řekla mě. Asi to nebylo jednoduché.

[11:25:18] Klient/ka: tak vy to na mě asi neřeknete, že?

[11:26:01] Poradna: Neřeknu. Jen si říkám, že možná kdybyste to mohla říci i Vy někomu dalšímu kdo je blízko Vás. Někdy jen to, že můžeme o svém trápení mluvit nám může ulevit.

[11:26:28] Klient/ka: nemám nikoho takovýho, komu bych to mohla říct..

[11:26:52] Poradna: Taky mě napadá, jak s tím třeba bojujete, abyste si neublížila, jestli jste se to zkoušela zastavit?

[11:27:05] Klient/ka: proto to říkám aspoň vám.... Ale já se s vámi nechci bavit o řezání... Já chci, abyste mi pomohla, aby mi bylo líp..

[11:27:51] Poradna: Dobře. Bavme se o tom, co dělat, abyste to vůbec nemusela dělat.

[11:28:38] Poradna: Co Vám běžně pomáhá?

[11:28:47] Klient/ka: No právě.. Tak čekám, co mi navrhnete..

[11:28:57] Klient/ka: nic... řezání...

[11:28:57] Poradna: A co už jste zkoušela.

[11:29:00] Poradna: ?

[11:29:08] Klient/ka: všechno

[11:29:23] Poradna: Já bych Vám moc ráda dala nějakou kouzelnou radu, která Vám pomůže. Ale to neumím.

[11:29:43] Poradna: Je jasné, že to nebude hned jako lusknutím prsty, ale asi se s tím budete muset poprat.

[11:30:17] Klient/ka: Takže mi nepomůžete..

[11:30:21] Poradna: Ale dnes jste napsala, to první důležitý krok a chtěl odvahu.

[11:30:57] Poradna: Můžu být v tom s Vámi, ale nejsem Vy. Každému pomáhá něco jiného.

[11:31:40] Klient/ka: Tak aspoň to psaní s vámi pomáhá... trochu...

[11:32:43] Poradna: Dobře. Můžeme dál mluvit.

[11:33:00] Klient/ka: .. tak něco pište

[11:34:08] Poradna: Přemýšlím o tom, že teď spolu píšeme, mluvíme, ale to je jenom na chvíli. Říkám si, co by Vám mohlo pomoci ještě, třeba jen od toho, abyste se nemusela řezat.

[11:34:24] Klient/ka: psaní s vámi mi pomáhá...

[11:35:02] Poradna: Mohla byste psát s někým dalším? S kýmkoli? Třeba i chatovat s někým okolo?

[11:35:24] Klient/ka: nikdo mě nenapadá..

[11:35:50] Klient/ka: Už vás otravuju?

[11:35:59] Poradna: Věřím, že je někdo ve Vašem okolí, komu na Vás záleží.

[11:36:18] Klient/ka: no možná kamarádka..

[11:37:00] Poradna: Vážím si toho, že se mnou mluvíte o věcech, které je těžké říci.

[11:37:22] Poradna: Opravdu bych Vás chtěla podpořit v tom, abyste to někomu řekla. Nebudete na to sama.

[11:37:37] Poradna: Je těžké prát se sama s trápením.

[11:38:19] Klient/ka: dík za pochopení..

[11:38:49] Klient/ka: jsem ráda, že se o tom s někým můžu bavit..

[11:38:57] Poradna: Možná když si budete moc povídat s kamarádkou o tom, co Vás trápí, tak Vám také bude líp.

[11:39:01] Klient/ka: Nebudete tu i zítra?

[11:39:34] Poradna: Můžete s námi chatovat zase ve středu, pokud budete potřebovat.

[11:40:35] Klient/ka: A budete tam VY? že se mi s váma docela dobře povídá, máte pochopení...

[11:40:48] Poradna: Střídáme se tu.

[11:41:15] Poradna: Ještě jsme se nebavili o tom, co Vás vlastně trápí, že si potřebujete ulevovat.

[11:41:25] Klient/ka: A kdy budete mít zase službu?

[11:41:33] Poradna: Ale je na Vás, zda mi to řeknete. Možná to není důležité.

[11:42:11] Poradna: Kdykoli přijdete, budete tu někdo, kdo si s Vámi rád promluví.

[11:42:17] Klient/ka: všichni kolem stojí za ho...

[11:42:48] Klient/ka: v práci bych to pozabíjela... příbuzní šílení..

[11:43:16] Poradna: Co je na všech tak strašného?

[11:44:38] Klient/ka: jsou prostě příšerní.., zlí, hnusní, neumějí se chovat, jsou sobci...

[11:45:24] Poradna: To musí být náročné být s lidmi, o kterých si toto myslíte.

[11:45:54] Poradna: Jste na ně asi hodně naštvaná.

[11:46:30] Klient/ka: jo, protože jsou fakt hrozní... Bylo by mnohem lepší, kdyby tu nebyli..

[11:46:44] Poradna: úplně všichni?

[11:47:21] Klient/ka: téměř

[11:47:30] Klient/ka: většina..

[11:47:37] Poradna: Kdo je výjimka

[11:47:39] Poradna: ?

[11:48:34] Klient/ka: pár kamarádek

[11:48:53] Poradna: Jen ještě přemýšlím, už spolu teď mluvíme asi 45 minut, s čím bychom dneska měli tento chat skončit?

[11:49:16] Poradna: Máme na sebe asi ještě zhruba další 45 minut

[11:50:39] Klient/ka: Mě bude stačit, když si se mnou budete povídat... Je mi jedno o čem..

[11:51:25] Poradna: Čím to je, že mám takovou moc, že jen tohle Vám pomáhá?

[11:52:47] Klient/ka: nevím... asi že si se mnou jen povídáte a nenutíte mi nějakou odbornou pomoc..

[11:53:44] Poradna: nemůžu Vám nic nutit, to je Vaše rozhodnutí. Myslím, ale na to, že zvládnout to sama je těžké.

[11:54:25] Poradna: Odbornou pomoc Vám opravdu doporučuju, ale možná to chce čas. Najít někoho, komu můžete věřit.

[11:55:03] Klient/ka: mám zkušenosti s odbornou pomocí, nikam to nevedlo..

[11:55:25] Poradna: Mrzí mě, že máte takovou zkušenost.

[11:55:57] Klient/ka: spoustu.. Nemyslím, že ti "odborníci" mohou ve skutečnosti někomu pomoci..

[11:56:08] Poradna: Vím, že je těžké najít odvahu a odhodlání někomu se svěřit a dát mu tu důvěru, zvláště když už jste byla zklamaná.

[11:56:42] Poradna: Vydržet hledat chce velkou sílu. Nemusíte hned. Ale prosím nevzdávejte to.

[11:58:10] Klient/ka: no, myslím, že už mám vyzkoušeno dost... Fakt už do toho nepůjdu..

[11:58:58] Poradna: Dobře, to je Vaše rozhodnutí. Kamarádka může být také dobrý průvodce.

[12:00:27] Klient/ka: jo jasně.. ale ta nemá pořád čas..

[12:01:19] Poradna: Chtěla byste po ní, aby Vám byla kdykoli k dispozici?

[12:01:59] Klient/ka: tak jasně, že nemůže být po ruce vždycky, když potřebuju.. Proto si teď píšu s vámi

[12:03:56] Poradna: Můžete napsat nám, když budete potřebovat, ale my tu také nejsme vždy.

[12:04:09] Klient/ka: A kdy tady zase budete?

[12:04:22] Klient/ka: myslím jako vy konkrétně

[12:05:10] Poradna: Vždycky když máme otevřený chat, tu bude někdo kdo Vám pomůže. Nemůžu Vám říci a slíbit kdo tu bude.

[12:06:00] Klient/ka: dobře tak já zase přijdu

[12:06:00] Poradna: Musíme se pomalu rozloučit, s čím budete odcházet?

[12:06:00] Klient/ka: Je mi trochu líp.. možná to s těmi psychology nebude tak špatný...tak já zase přijdu

[12:06:00] Poradna: Držíme palce.

[12:06:00] Klient/ka opustil/a chatovací místnost.

zpět

Kontakty na linku důvěry

Telefon

549 241 010

Mobil

608 902 410

Skype

modralinka

E-mail

help@modralinka.cz

 

V provozu denně
od 9.00 do 21.00 hod.


ikona - FaceBook

Modrá linka je členem International Federation of Telephone Emergency Services


 

Kdo nás podporuje...


English flag  English