Přeskočit navigaci
Safe Internet Day

Příběhy



Chci rychle zhubnout

Ahoj Modrá linko, mám takový problém. Měřím 162 cm a vážím 76 kilo. Nevíš, jak bych mohla rychle zhubnout? Zkusila jsem několik diet, ale buď jsem nezhubla nebo jsem hned zase ztloustla. Pomoc prosím, já už nechci být tlustá. Annett (13 let)

Ahoj Annett,

zdravíme Tě z Modré linky. Píšeš nám o svém trápení s váhou, ráda bys zhubla, ale nevíš, jak na to.

Kdyby Ti bylo alespoň o 10 let více, byla by celá situace možná jednodušší. Ovšem nyní jsi ve vývinu a tak není vhodné, abys držela diety, které často bývají jednostranné a vedou k nedostatku některých živin a v důsledku i k jo-jo efektu (to je právě to, když po zhubnutí nabereš znovu váhu, tak, jak to popisuješ).

Lidé, kteří mají nadváhu, často vyzkoušejí mnoho diet, ale většinou u nich nevydrží, protože diety bývají přísné a vyvolávají pocity hladu a obrovské chuti na sladké (jsou totiž často jednostranné a tělo pocit nedostatku dává najevo). Ale i když to třeba vydrží, hned po přerušení diety znovu přibírají. Problém bývá také v tom, že v těle je něco nastaveno špatně a tak nedochází ke správnému zpracování živin a člověk zhubnout jednoduše nemůže. Nevím, jak je to u Tebe. Máš-li pocit, že i když jsi už vyzkoušela mnohé a přesto se Ti nedaří shodit, je namístě navštívit odborníka – dietologa či výživového poradce, který by zjistil, jaký je stav Tvého metabolismu a co Ti brání, abys mohla zhubnout. Jestliže je nějaká překážka (např. zdravotní) v těle, těžko se Ti podaří nějakou dietou snížit váhu. Dietologa najdeš v každé větší nemocnici, také na internetu je mnoho odkazů na dietologické či nutriční poradce, s výběrem by Ti mohli pomoci rodiče.

Dalším problémem je, že nestačí jednoduché omezení kalorií, protože tělo si myslí, že je nouze a brání se vytvářením dalších tukových zásob. Navíc se tím zpomalí metabolizmus, takže člověk méně jí, ale také pomaleji zpracovává živiny, takže se toho moc nemění. Také bývá problematické, pokud chce člověk zhubnout rychle (většinou před létem do plavek), protože se ukazuje, že čím pomaleji člověk hubne, tím trvalejší jsou změny (rychlé hubnutí = rychlé nabrání váhy zpět). Nejlepší je opět celý jídelníček probrat s dietologem a nechat si doporučit jídelníček na míru – tedy přesně to, co potřebuješ, abys měla všech živin dostatek a přitom nepřijímala nadbytečné kalorie. Ve Tvém věku je vyvážená strava s dostatkem živin obzvláště důležitá.

Pokud by ses rozhodla hubnout bez odborné pomoci, mohu Ti dát pouze obecná doporučení – jíst pravidelně, pomalu, dobře kousat. Snažit se přes den sníst dostatek vlákniny (ovoce, zelenina, cereální pečivo), hodně pít (alespoň 2 litry denně, nejlépe neslazené nesycené vody, nejlepší je ta z kohoutku), vyhýbat se hladovění (pokud máš hlad v noci před spaním, klidně si dej večer třeba jablko nebo jogurt). Vhodné je hubnutí doplnit nějakým pohybem, je třeba, aby Tě bavil a přinášel potěšení (doporučit se dá např. rychlejší chůze, aquaerobic, jízda na kole apod.).

Poslední, co bys měla vědět, je, že nejlépe se hubne, když na to člověk není sám. Nemáš v okolí kamarádku, která by mohla hubnout s Tebou? Nebo někdo z rodiny, kdokoli, kdo Tě podrží a může s Tebou chodit na procházky a celý proces s Tebou sdílet. Také je důležité nebrat to jako nutnost a povinnost – nehubneme proto, abychom byli přijatelnější pro okolí, ale děláme to pro své zdraví. Protože to prospěje našemu tělu a tedy i naší duši.

Přejeme hodně štěstí při hubnutí,
Modrá linka.

zpět

Kontakty na linku důvěry

Telefon

549 241 010

Mobil

608 902 410

Skype

modralinka

E-mail

help@modralinka.cz

 

V provozu denně
od 9.00 do 21.00 hod.


ikona - FaceBook

Modrá linka je členem International Federation of Telephone Emergency Services


 

Kdo nás podporuje...


English flag  English